fbpx

Mobilumo pakete – atidėtas derybų procesas

Nepasitvirtino šią savaitę Europos Parlamente tarp Lietuvos atstovų tvyrojęs nerimas, kad už Mobilumo paketą atsakingame TRAN komitete bus duotas mandatas pradėti derybų procesą – trialogus, t.y. trišales derybas – su Europos Komisija ir Europos Taryba.

„Kas geriausia dabar gali vykti šiuo klausimu – tai kiek įmanoma ilgesnis atidėjimas. Tikėtina, kad derybos vyks ir dėl galutinio susitarimo tvirtinimo bus balsuojama jau naujos kadencijos Europos Parlamente. Šiandien Komisarė V.Bulc patvirtino, kad sieks pradėti trišales derybas liepos mėnesį. Ką po buldozeriu jau įvykusio balsavimo gali būsimi Lietuvos europarlamentarai – nepritarti potencialiam trialogo susitarimui kitoje kadencijoje, kartu su institucijomis derėtis dėl papildomų kompromisų. Neatmesčiau – ir dėl kompensacinių mechanizmų Lietuvos ir kitų periferinių valstybių vežėjams“, –  sako EP narys Antanas Guoga, stebėjęs ką tik pasibaigusį EP Transporto komiteto posėdį. 

Lietuvos europarlamentaras visą iki šiol vykusį svarstymą ir balsavimą Europos Parlamente vertina itin kritiškai: „Mobilumo paketas yra taip prastai parengtas dokumentas, kad europarlamentarams teko teikti virš tūkstančio pataisų. Neišdiskutuotas, skubotas, nekokybiškas dokumentas, kuris, deja, priimtas buldozeriu. Ir šis Europos Parlamento darbo „brokas“ diktuos visų valstybių narių ateitį“, – teigia A.Guoga. „Nors „blokinė“ dokumento procedūra ir numatyta Europos Parlamento darbo taisyklėse, bet akivaizdu, kad ji pažeidė europarlamentarų teisę laisvai išreikšti savo valią kiekvienos pataisos (nors jų ir virš tūkstančio) atžvilgiu. Tokiu būdu europarlamentarai neteko galimybės įvykdyti esminės savo pareigos – atstovauti savo rinkėjų interesus taip, kaip jiems atrodo tinkamiausia“.

EP narys pritaria „Linavos“ atstovų išsakytam pasiūlymui, kad priėmus Mobilumo paketą, vežėjams turėtų būti paskirtos kompensacijos, kaip tai buvo daroma su žemdirbiais ar žvejais. „Net nėra abejonių, kad diskriminaciją patirsiantys transporto sektoriaus verslai ir darbuotojai turi turėti kompensacines priemones. Klaipėdoje žvejai, atsisakę žvejybos ploto ir savo laivų, gavo už tai kompensacijas, žemdirbiams kompensuojamos negautos pajamos. Pritariu, kad tokia pati schema, turėtų būti taikoma ir vežėjų atžvilgiu. Mobilumo paketo priėmimo atveju, žlunga eilė verslų, gali būti prarasta tūkstančiai darbo vietų, todėl ne tik Mobilumo paketo tolimesnis stabdymas, o ir kompensacijų klausimas privalo tapti būsimos kadencijos Europos Parlamento darbotvarkės klausimu. Mažų mažiausiai, Lietuvos europarlamentarų darbotvarkės klausimu“, – papildo EP narys.

Pasak A. Guogos, blogiausia, kad viso svarstymu metu paskleista itin daug neteisingos informacijos arba nutylėta, kad dalies Mobilumo pakete numatytų įpareigojimų neįmanoma įgyvendinti, kaip, pavyzdžiui, reikalavimo nebeleisti vairuotojams ilsėtis moderniai įrengtose kabinose.

2019 m. kovą Europos Komisiją pristatė tyrimą, kuris parodė, kad ES trūksta apie 400 tūkst. tinkamų parkavimo vietų. Transporto asociacijų duomenimis, tik apie 7 tūkstančiai vietų viešbučiuose šalia saugomų sunkiųjų transporto priemonių aikštelių, kai vairuotojų beveik pusė milijono. „Pakankamai vietų miegoti viešbučiuose su saugomomis aikštelėmis nėra. Ką kitiems šimtams tūkstančių vairuotojų daryti? Ar jiems nedirbti ir neišvažiuoti su kroviniu visai? Ar jiems palikti krovinius nesaugomose aikštelėse?“ – retoriškai klausia A.Guoga. Tuo metu, pavyzdžiui, Prancūzijos ir Belgijos vežėjai gali krovinį pristatyti per vieną dieną arba ilsėtis savo įmonių filialuose. Taip, Lietuvos politiko teigimu, prisidengiant argumentais dėl vairuotojų poilsio, kitų ES šalių narių vežėjai yra stumiami iš Prancūzijos ir Belgijos transporto trajektorijų.

Transporto sektorius sudaro beveik 11 proc. Lietuvos BVP. „Prancūzijos, Vokietijos, kitų didžiųjųs ES šalių spaudimą išstumti mūsų vežėjus iš ES rinkos lyderystės jaučiame nuolatos. Tačiau ES negali paminti vieno pagrindinio ES principų – laisvo prekių ir paslaugų judėjimo“, – įsitikinęs A.Guoga. \